Radio Host Has Drug Company Ties - NYTimes.com Page 1 of 3

” , ) I o
Ehe .:-\l‘-’u’ ﬂorl\? {i?}lnfﬁ - PRINTER-FRIENDLY FORMAT

SPONSORED BY

November 22, 2008

Radio Host Has Drug Company Ties

By GARDINER HARRIS

An influential psychiatrist who was the host of the popular public radio program “The Infinite Mind,” produced
by Lichtenstein Creative Media, earned at least $1.3 million from 2000 to 2007 giving marketing lectures for
drugmakers, income not mentioned on the program.

The psychiatrist and radio host, Dr. Frederick K. Goodwin, is the latest in a series of doctors and researchers
whose ties to drugmakers have been uncovered by Senator Charles E. Grassley, Republican of Iowa. Dr.

Goodwin, a former director of the National Institute of Mental Health, is the first news media figure to be
investigated.

Dr. Goodwin’s weekly radio programs have often touched on subjects important to the commercial interests of
the companies for which he consults. In a program broadcast on Sept. 20, 2005, he warned that children with
bipolar disorder who were left untreated could suffer brain damage, a controversial view.

“But as we'll be hearing today,” Dr. Goodwin told his audience, “modern treatments — mood stabilizers in
particular — have been proven both safe and effective in bipolar children.”

That same day, GlaxoSmithKline paid Dr. Goodwin $2,500 to give a promotional lecture for its mood stabilizer

drug, Lamictal, at the Ritz Carlton Golf Resort in Naples, Fla. In all, GlaxoSmithKline paid him more than
$329,000 that year for promoting Lamictal, records given to Congressional investigators show.

In an interview, Dr. Goodwin said that Bill Lichtenstein, the program’s producer, knew of his consulting but that
neither thought “getting money from drug companies could be an issue.”

“In retrospect, that should have been disclosed,” he said.

But Mr. Lichtenstein said that he was unaware of Dr. Goodwin’s financial ties to drugmakers and that, after an
article in the online magazine Slate this year pointed out that guests on his program had undisclosed affiliations
with drugmakers, he called Dr. Goodwin “and asked him point-blank if he was receiving funding from

> »

pharmaceutical companies, directly or indirectly, and the answer was, ‘No.
Asked about the contradiction, Dr. Goodwin and Mr. Lichtenstein each stood by their versions of events.

“The fact that he was out on the stump for pharmaceutical companies was not something we were aware of,” Mr.
Lichtenstein said in an interview. “It would have violated our agreements.”

Margaret Low Smith, vice president of National Public Radio, said NPR would remove “The Infinite Mind” from
its satellite radio service next week, the earliest date possible. Ms. Smith said that had NPR been aware of Dr.
Goodwin’s financial interests, it would not have broadcast the program.

http://www.nytimes.com/2008/11/22/health/22radio.html? r=2&sq=Radio Host&st=cse&s... 12/8/2008



Radio Host Has Drug Company Ties - NYTimes.com Page 2 of 3

Sarah Alspach, a spokeswoman for GlaxoSmithKline, said, “We continue to believe that healthcare professionals
are responsible for making disclosures to their employers and other entities, in this case National Public Radio
and its listeners.”

“The Infinite Mind” has won more than 60 journalism awards over 10 years and bills itself as “public radio’s
most honored and listened to health and science program.” It has more than one million listeners in more than
300 radio markets. Mr. Lichtenstein said that the last original program was broadcast in October, that reruns
have been running since and that “the show is going off the air.”

The program has received major underwriting from the National Institutes of Health and the National Science
Foundation, both of which have policies requiring grantees to disclose and manage conflicts of interest. Mr.
Grassley wrote letters to both agencies asking whether disclosure rules were followed for the grants. Spokesmen
for both agencies said they were cooperating with the investigation.

Mr. Grassley is systematically asking some of the nation’s leading researchers and doctors to provide their
conflict-of-interest disclosures, and he is comparing those documents with records of actual payments from
drug companies. The records often conflict, sometimes starkly.

In October, Mr. Grassley revealed that Dr. Charles B. Nemeroff of Emory University, an influential psychiatric

researcher, earned more than $2.8 million in consulting arrangements with drugmakers from 2000 to 2007,
failed to report at least $1.2 million of that income to his university and violated federal research rules. As a
result, the National Institutes of Health suspended a $9.3 million research grant to Emory, and Dr. Nemeroff
gave up his chairmanship of Emory’s psychiatry department.

In June, the senator revealed that Dr. Joseph Biederman of Harvard, whose work has fueled an explosion in the
use of powerful antipsychotic medicines in children, had earned at least $1.6 million from drugmakers from
2000 to 2007, and failed to report most of this income to Harvard.

Mr. Grassley’s investigation demonstrates how deeply pharmaceutical commercial interests reach into academic
medicine, and it has shown that universities are all but incapable of policing these arrangements. As a result,
almost every major medical school and medical society is reassessing its relationships with makers of drugs and
devices.

“We know the drug companies are throwing huge amounts of money at medical researchers, and there’s no
clear-cut way to know how much and exactly where,” Mr. Grassley said. “Now it looks like the same thing is
happening in journalism.”

Mr. Grassley has proposed legislation that would require drugmakers to disclose all payments of $500 or more
to doctors. Eli Lilly and Merck have promised to begin doing so next year.

Dr. Goodwin has written an influential textbook on bipolar disorder and is an adjunct professor at George
Washington University. In an interview, he blamed a changing ethical environment for any misunderstandings
with Mr. Lichtenstein about his consulting arrangements. “More than 10 years ago, when he and I got involved
in this effort, it didn’t occur to me that my doing what every other expert in the field does might be considered a
conflict of interest,” Dr. Goodwin said.

http://www.nytimes.com/2008/11/22/health/22radio.html? r=2&sq=Radio Host&st=cse&s... 12/8/2008



Radio Host Has Drug Company Ties - NYTimes.com Page 3 of 3

He defended the views he expressed in many of his radio programs and said that, because he consulted for so
many drugmakers at once, he had no particular bias.

“These companies compete with each other and cancel each other out,” he said.

Industry critics dismiss that view, saying that experts who consult for drugmakers tend to minimize the value of
nondrug or older drug treatments.

In the fine print of a study he wrote in 2003, Dr. Goodwin reported consulting or speaking for nine drugmakers,
including Pfizer, Johnson & Johnson and Novartis. Mr. Grassley asked for payment information only from

GlaxoSmithKline. Dr. Goodwin said that in recent years, GlaxoSmithKline paid him more than other companies.

He said that he had never given marketing lectures for antidepressant medicines like Prozac, so he saw no
conflict with a program he hosted in March titled “Prozac Nation: Revisited.” which he introduced by saying, “As

That same week, Dr. Goodwin earned around $20,000 from GlaxoSmithKline, which for years suppressed
studies showing that its antidepressant, Paxil, increased suicidal behaviors.

Tom Rosenstiel, director of the Project for Excellence in Journalism, said that although concerns about news
media bias were growing, few people believed that journalists took money from those they covered. Disclosures
like those surrounding Dr. Goodwin could change that, “so this kind of thing is very damaging,” Mr. Rosenstiel
said.

This article has been revised to reflect the following correction:

Correction: November 27, 2008

Because of an editing error, an article on Saturday about Dr. Frederick K. Goodwin, a psychiatrist who
earned at least $1.3 million giving marketing lectures for drug makers while he was host of the public radio
program “The Infinite Mind,” described the program incorrectly. It was produced by Lichtenstein Creative
Media. Although the program was broadcast on a satellite radio channel programmed by National Public
Radio, it was not an “NPR program.”

Copyright 2008 The New York Times Company
Privacy Policy | Search | Corrections | RSS| I First Look | Help | ContactUs | Work for Us |  Site Map
NP |

http://www.nytimes.com/2008/11/22/health/22radio.html? r=2&sq=Radio Host&st=cse&s... 12/8/2008



